Blog je v podstatě druh webové stránky, ve které jsou příspěvky řazeny chronologicky od nejnovějšího po nejstarší. Proto se mu někdy říká deníček, souvisí to s formou blogu, nikoliv s jeho obsahem.
Obsahem blogu může být naprosto cokoliv. Soukromé úvahy skutečně deníkového charakteru, ale i odborné texty, komentáře toho, co se ve společnosti děje, vtipy, obrázky, fotky, videa, reportáže ze zajímavých akcí nebo z vlastní rodiny, lekce španělštiny. Viděla jsem blogy, které vedla učitelka své třídě, takže rodiče měli informace o domácích úkolech i probírané látce. Fotoblogy jsou pro ty, kdo radši fotí než píšou. Foodblog je blog o jídle, i u nás se najdou takové, které mají úroveň. Design blog, ten je samozřejmě o designu. Spousta blogů obsahuje více témat, kolikrát autor na začátku ani neví, o čem bude psát a tak dá blogu nějaký neutrální název.
I když existují firemní blogy, přesto má většina blogů osobní charakter daný tím, že ho píše jedna osoba, která se často zmiňuje i o osobních věcech, svých soukromých názorech a působí tak důvěryhodněji, než neosobní instituce. Dobře vedený blog vás může také prezentovat jako odborníka v určitém oboru a to dokonce i tehdy, když zpočátku až takový odborník nejste. Řekněme, že se zajímáte o fotografování, jste nadšený amatér, něco o tom víte, ale žádný zázrak to není. Začnete si psát blog, kde budete zveřejňovat svoje fotky a psát o fotografování. Zpočátku budete mít návštěvnosti mizivou, ale protože vás to baví, budete pokračovat. Občas si budete muset něco najít v knížkách nebo na internetu, navštívíte fotoseminář nebo se budete radit s kolegy fotografy. Vaše články budou stále lepší, protože vy budete stále lepší. Návštěvnost poroste, vaše odbornost také. Nemluvě o tom, že vás to může přivést k výdělku pomocí fotoaparátu – fotografování svateb nebo portrétů, prodej fotografií přímo nebo přes fotobanky, prodej reklamy na blogu, nabídka tapet na monitor nebo na mobily, určitě by se našly další možnosti.
Navnadila jsem vás na psaní blogu? To doufám.
Takže jak na to?
Blog můžete mít buď na vlastním prostoru (hostingu) nebo někde pronajatý.
Vlastní prostor a vlastní jméno (doménu) doporučím hlavně tomu, kdo o tom něco ví. Pro začátečníka to znamená naučit se spoustu věcí a pokud webdesign není vaše hobby, tak by vás to nejspíš jen zdržovalo od toho, co skutečně chcete dělat.
Pronajatý prostor – obvykle je zadarmo, ale bývá na něm přidaná reklama. Je to například blogger.com, pise.cz, bloguje.cz,
Bez reklamy je www.blogger.com (nebo www.blogspot.com, to je totéž). Původně anglický, dnes umí i češtinu. Nastavení vzhledu je poměrně jednoduché, dají se přidat i takové vychytávky, jako je počítadlo nebo různé prvky do postranního menu nebo do patičky. Doporučila bych ho i z toho důvodu, že vám na blog nenacpe žádné reklamy a vy si tam bez problémů můžete dát svoje vlastní, klidně i komerční. Další výhoda je v tom, že funguje celosvětově, takže na něm můžete mít více blogů v různých jazycích. Pro mě je to rozhodně favorit.
Blog.cz, jeden z nejrozšířenějších českých blogosystémů. Řada z blogů tady patří mladým dívkám, oblíbená témata jsou celebrity, seriály a podobně. Doporučila bych ho tehdy, když je vaší cílovou skupinou právě mládež. Všimla jsem si, že zvláště dívky na blog.cz jsou velmi aktivní v procházení ostatních blogů, komentování a podobně.
Bloger.cz, blogerka.cz – dvě adresy, ale jeden systém. Nabízejí tam i jakousi možnost výdělku za získávání dalších blogerů. Nemám vyzkoušeno, takže nevím.
Bloguje.cz – funguje už pár let, má jen jeden zádrhel a to že nedovoluje komerci bez toho, abyste si to zaplatili.
Pise.cz (pismenkuje.cz, vzpomina.cz) – další český systém.
U těch českých blogosystémů funguje jedna užitečná věc a to je komunita. Je snadné brouzdat po ostatních blozích, hledat spřízněné duše a vyměňovat si odkazy. To všechno zadarmo, vyžaduje to jen váš čas a zájem. Což není až tak velká oběť, když píšete o něčem, co vás skutečně zajímá.
Žádné komentáře:
Okomentovat