čtvrtek 13. září 2012

Chodíte na vernisáže?

Vernisáž je slavnostní otevření výstavy uměleckých děl (ale i čehokoliv jiného). Vernisáže bývají volně přístupné, není zapotřebí mít nějakou pozvánku či povolení. Alespoň taková je moje zkušenost, je možné, že u nějakých vysoce oficiálních událostí je pozvánka nutná.

V nepříliš velkém městě, ve kterém bydlím, se to bez pozvánek obejde. Je tu hrstka – no dobře, víc než hrstka – lidí, kteří se o umění zajímají natolik, aby se zvedli a šli se podívat na slavnostní zahájení nějaké výstavy. Takže se tu potkávají stejné tváře.

Vernisáž je v první řadě o kultuře. Chcete vidět něco zajímavého – obrazy, sochy – ale taky si poslechnout živou hudbu, protože ta skoro nikdy nechybí. Setkat se s lidmi, kteří mají podobné zájmy a se kterými si můžete popovídat o obrazech se skleničkou vína a chlebíčkem v ruce, protože vernisáž je obvykle i s malým občerstvením. Jak by se mohla jakákoliv slavnostní událost obejít bez dobrého jídla a pití?

Pro vystavujícího umělce znamená vernisáž i dost stresu. Přípravy můžou být docela hektické, zavěsit všechna ta umělecká díla bývá docela pracné a náročné na čas. Zvlášť když je to jedna z vašich prvních výstav a vlastně do značné míry improvizujete. Pamatuju si, jak jsme instalovali výstavu patchworku. Sice jsem měli vymyšlený nějaký závěsný systém, ale jak se ukázalo, ne vždy to fungovalo tak, jak jsem si to malovali ve svých představách.

Další stres plyne z toho, že se vystavující umělec vlastně odhaluje před ostatními. Někteří jsou introverti, kteří mají hrůzu z toho, že budou stát před ostatními a mluvit. Naštěstí je tam vždycky někdo, kdo je uvede. Kdo řekne pár slov o umělci a předá mu kytičku, takže on sám – pokud nechce – nemusí říkat vůbec nic.

A možná největší stres plyne z toho, jak publikum přijme umělcovo dílo. Zvlášť když toho ještě moc nevystavoval. Co člověk, to názor a kritizovat je náš národní sport. A umění, tomu přece rozumí každý, že. Musí to být hrozné vložit do práce svůj čas, energii, svoje srdce, a pak poslouchat, jak to odsoudí někdo, kdo neumí vzít štětec do ruky. Naštěstí pořád ještě jsou lidé, kteří všechno toto podstupují, abychom my – jejich publikum – měli možnost pokochat se uměním. Původně jsem chtěla napsat „krásným uměním“, když ale ono není vždycky krásné. Nemůžu říct, že se mi líbí každý obraz, který vidím. Ale i ty, které se mi nelíbí, jsou pro mě užitečné. Pomáhají mi pochopit, co mám a co nemám ráda. Pomáhají mi najít svůj vlastní názor a tak trochu i svoji vlastní cestu.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat