pátek 28. září 2012

Facebook

Facebook, módní slovo, označující sociální síť. Síť, kde se lidé na internetu můžou setkávat, sdělovat si informace, sdílet obsah, komunikovat veřejně nebo soukromě. Zdaleka to není jen záležitost mládeže, vím i o aktivních uživatelích starších než 50 let. Spodní věkovou hranici facebook stanovuje na 13 let, ale vzhledem k tomu, že nijak neověřuje pravdivost toho, co mu napíšete, tak je pro mladší děti naprosto bezproblémové se tam dostat.
Tento seriál je určen těm, kdo o facebooku nic neví, tápou, nebo se rozmýšlejí, jestli to pro ně má význam. Bohužel, k tomu, aby se tam člověk mohl porozhlédnout, musí být zaregistrovaný, což se taky každému hned nechce.
Registrace je celkem jednoduchá. Pozor jen na jednu volbu a to tehdy, když se vás facebook bude ptát, jestli mám vyhledat vaše přátele podle adres ve vaší emailové schránce. Když potvrdíte, že to chcete, budete mu muset umožnit přístup do své schránky, to znamená sdělit heslo a to bych v žádném případě nedělala. Svoje přátele můžete vyhledat i později a bez toho, abyste se dělili o své heslo do emailu.

Profil

Když se zaregistrujete, získáte profil se svým jménem. Facebook vyžaduje použití pravého vlastního jména, ale nekontroluje to, ani nemá moc šanci vzhledem k tomu, že funguje ve všech možných jazycích. Viděla jsem řadu profilů, kde byly použité nesmyslné přezdívky nebo zkomolená jména.
Dále můžete ve svém profilu uvést spoustu informací o sobě – kam jste chodili do školy, kde bydlíte, svůj telefon, email, rodinný stav nebo záliby. Nic z toho není povinné a třeba zrovna telefon bych tam nedávala. I když není moc pravděpodobné, že by vás někdo po telefonu obtěžoval, stát se to může.

Zeď

Na zdi se objevují nové příspěvky vaše i vašich přátel.

Status

Status znamená stav, je to taková kraťounká zprávička o tom, co děláte, jak se cítíte a podobně. Jsou lidé, kteří tam píšou kdejakou kravinu a mění status několikrát za den, jiní tam jednu věc nechají týdny nebo měsíce bez ohledu na to, že už to dávno neplatí.

Přátelé

Facebook vám umožňuje tvořit si síť přátel. Slovo přítel je v tomto směru trochu zavádějící, protože nejde o skutečné přátele. Můžete požádat o přátelství kohokoliv, kdo je vám nějakým způsobem sympatický, i když ho vůbec neznáte.
Jsou lidé, kteří si přidávají jen ty lidi, které skutečně znají. Druhým extrémem jsou sběratelé přátel, kteří kývnou na každou žádost a mají stovky nebo dokonce tisíce přátel.
Obojí je možné.
Soukromí
Soukromí na facebooku je trochu ožehavá věc. I když tam existují možnosti, jak svůj profil skrýt, aby ho viděli jen přátelé, stejně si nikdy nemůžet být jisti, kde se například vaše fotky objeví. Zvlášť zajímavé fotky z večírků, pod vlivem alkoholu nebo tak trochu odhalené. Určitě byste nechtěly, aby ty rozverné obrázky viděli vaši rodiče, partner (možná i budoucí partner), šéf nebo dokonce budoucí zaměstnavatel.
Právě tak informace o tom, že odjíždíte na dva týdny na dovolenou a vás pejsek bude u rodičů, může být zajímavá nejen pro vaše přátele, ale může přijít vhod i nezvaným návštěvníkům – zlodějům.
A napsat si na facebook, že se mi povedlo ulejt se z práce nebo že naše třídní je prostě k…., to taky není dobrý nápad, protože na facebooku už jsou i šéfové a učitelé. Mám v přátelích i 56 letého člověka, takže už se nedá spoléhat na to, že jsou tam jen mladí lidé.
Šťouchnutí
To je funkce, která mi připadá docela nesmyslná. Prostě jen do někoho šťouchnete. Možná když chcete upoutat něčí pozornost.

Fotky, videa, galerie

Facebook umožňuje zveřejňovat fotografie. Má to ale jistá omezení – nevhodné jsou fotky erotické (možná tam jsou, nevím, nehledala jsem), propagující rasismus, extrémismus a podobně.
Taky není dobré dávat tam fotky cizích lidí bez jejich svolení. Dělá se to, třeba fotky z různých srazů, akcí, večírků. Když se tam objevím na fotce z nějaké veřejné akce, tak by mi nevadilo, ale aby tam někdo bez mého vědomí dal fotky ze soukromé akce, kde jsme se docela odvázali, to bych dost nerada. Můj partner nežárlí, ale asi je dost takových, kteří slídí nejen v mobilu svého milovaného, ale i třeba na facebooku.
Fotky je možné využít i tehdy, když něco prodáváte. Třeba pokud máte jako hobby tvorbu bižuterie, můžete si tam udělat sbírku fotek toho, co zrovna máte hotového i s cenou, za kterou to nabízíte. Netuším, jak moc se takto dá prodat, nicméně možnost to je.

Stránka a skupina

Stránka slouží k tomu, abyste mohli sdělovat ostatním nějaké informace. Stránku si vytvoří třeba zpěvák nebo majitel restaurace, když chce někam psát o tom, co se právě děje.
Skupina slouží k tomu, aby si lidé mohli povídat mezi sebou. Skupinu může založit kdokoliv na libovolné téma. Spousta skupin na facebooku je z toho důvodu skoro mrtvých, protože je kdysi někdo založil, pak je nechal být a nikdo tam nechodí. Pak jsou tam skupiny velmi početné, kde jsou stovky nebo tisíce lidí. pokud se nebojíte angličtiny, tak najdete i skupiny o sta tisících členech.
Vypadá to jako velmi slušný potenciál pro obchodníky. Problém je v tom, že jedna věc je mít velkou skupinu lidí, druhá věc je něco jim prodat. Přidat se do skupiny je strašně jednoduché, ale chtít po členech nějakou skutečnou činnost – někam přijít, něco koupit nebo udělat, to pak většinou ukáže, že vztah těch lidí které skupině je dost vlažný a často ty zprávy ani nečtou.
Pokud byste chtěli facebook využít jako marketingový kanál, je to běh na dlouhou trať a doporučuju to dělat poctivě. Nelhat, nepředstírat, neotravovat reklamou. Spíš tvořit skupinu lidí se stejnými zájmy.
Skupinu i stránku si může založit kdokoliv, můžete jich mít víc, a je to samozřejmě zadarmo. Také se můžete přidat do skupiny nebo ke stránce, kterou už založil někdo jiný.

Reklama, komerce

Reklama na facebooku může být placená nebo zadarmo.
Placená reklama se objevuje po pravé straně, představou facebooku je, že bude cílená podle toho, komu a kde se objeví, ale tohle může fungovat tehdy, když bude dostatečný zájem ze strany inzerentů. Výhodou je, že s touto reklamou můžete začít dost rychle a s malým rozpočtem.
Neplacená reklama – to může být jakékoliv sdělení, které na facebook dáte buď veřejně nebo pošlete lidem do schránky. Je to natolik jednoduché, že to může svádět ke spamu. Naštěstí – na rozdíl od emailového spamu – je na zprávách vidět, kdo ji poslal, není tam ta anonymita. A rozesílání spamu je zakázáno v podmínkách facebooku, takže by vám za to klidně mohli i zablokovat účet.

Přidávání vlastního obsahu

Vlastní obsah, to jsou zprávy na zeď, odkazy, videa, obrázky. Můžete tam dát cokoliv, co považujete za užitečné nebo zábavné.
Docela určitě byste tam měli dávat odkazy na svoje blogy, webové stránky, na svoje videa na youtube. Napadá mě třeba příklad jednoho známého, který se věnuje výtvarnu a hudbě.
Také ale můžete psát komentáře k tomu, co tam dali ostatní.

Přidávání obsahu odjinud – bez přihlášení na facebook

Facebook umožňuje přidávat obsah i tehdy, když nejste přihlášení. Spousta webových stránek má dnes část plochy věnovanou facebooku, takže můžete napsat svůj komentář přímo, bez toho, abyste překlikávali na facebook.

Přidávání obsahu odjinud – automatizace

Líbilo by se vám, kdyby se každý váš blogopříspěvek objevil na facebooku automaticky, bez toho, abyste ho tam museli dávat ručně? I to je možné, existují k tomu bezplatné služby třetích stran.
Vyzkoušenou mám jednu: http://twitterfeed.com/
Je zadarmo, stačí se zaregistrovat a pak přidat jak zdroj, ze kterého chcete příspěvky posílat, tak i svůj facebookový účet.

Žádné komentáře:

Okomentovat