středa 11. ledna 2012

Agatha Christie

Opět jsem zabrouzdala na wikipedia.org a zjistila jsem, že dnes – 12. ledna – je výročí úmrtí Agathy Christie. Britskou autorku detektivních knížek asi zná každý, hlavně proto, že podle spousty jejích knih byly natočeny televizní seriály. Je autorkou tak známých postav, jako je Hercule Poirot nebo slečna Marplová.
Agatha Christie je prý druhým nejprodávanějším spisovatelem všech dob. Na prvním místě je Shakespeare. Je zvláštní, že oba pochází z Velké Británie, i když za Shakespearových časů se tak asi nenazývala.
Shakespera moc nečtu, protože divadelní hry se mi čtou obtížně. Ale detektivky Agathy Christie, ty se čtou skvěle. Mám ráda detektivky v knížkách i v televizi, protože je to taková oddychovka a člověk vždycky ví, že to dobře skončí. Něco jako pohádky pro dospělé. Červená Karkulka nebo Zlatovláska už nám nestačí, tak sáhneme po trochu náročnějších pohádkách.
Detektivky nám taky předkládají problém, rébus, něco, nad čím mozek může přemýšlet. Nejen, že sledujeme příběh, my se ho taky snažíme rozluštit, najít pachatele dřív, než se to povede literárnímu detektivovi. I když se dnes s oblibou mluví a konzumní kultuře, o tom, že lidi neradi přemýšlejí, nejsem si tím jistá. Myslím, že náš mozek miluje výzvy. Proto hrajeme šachy nebo mariáš, luštíme křížovky a sledujeme televizní soutěže. Jestli je to tak, pak detektivka nabízí víc než obyčejný film, nabízí kromě příběhu ještě i tu tajemnou záhadu, kterou je potřeba vyřešit.
Film nebo knížka skončí a my si můžeme s ulehčením říct, že všechno je v pořádku, všechno se vyjasnilo a dobro zvítězilo. Aspoň takový pocit z detektivek mívám já. Ale už jsem od Agathy Christie dlouho nic nečetla. Asi se budu muset zastavit v knihovně.
Ještě jedna věc, která se mi líbí – je to žena. Spisovatelek je v historii rozhodně méně než píšících mužů a Agatha Christie je pro mě takovým příkladem úspěšné ženy.

Žádné komentáře:

Okomentovat