neděle 1. ledna 2012

2. ledna 1965 – poprvé se v české televizi vysílal večerníček

Existují různá výročí. Většinou jsou taková úctyhodná, vážná a seriózní, jako třeba když se jedná a nějakého významného státníka, panovníka nebo umělce, kterého známe hlavně z učebnic.
A pak jsou výročí, která jsou příjemná, zahřejou u srdce a připomenou něco známého a milého. Třeba večerníček. Krátká pohádka na dobrou noc, která se v české televizi vysílá už od 2. ledna 1965. Zpočátku jen v některé dny v týdnu, ale to už pamatujeme jen my pamětníci, pro dnešní děti je to každodenní záležitost.
Určitě je to velmi užitečná věc. Pro děti i pro jejich rodiče je to součást večerního rituálu, je to signál toho, že den je u konce a je třeba jít spát. Spoustě dětí se do postýlek nechce, to chápu, taky jsem byla nespavá a usínala jsem nesnadno. Večerníček dodával večeru jakousi strukturu, prostě bylo po večerníčku, takže byl večer a nedalo se o tom diskutovat.
Vnímání času je totiž pro malé děti docela složité. Hodinám nerozumějí. Chápou, že je venku světlo nebo tma, ale spolehnutí na to není, protože někdy se setmí před tím, než jdou spát, jindy jdou do postýlek ještě za světla. Už jen samotné pochopení toho, co je ráno a co večer musí být pro malé děti dost komplikované. Proto často milují rutiny a rituály, protože dodávají jejich světu řád, pomáhají jim chápat, co bude následovat. V tom jim pomáhá právě ten večerníček.
Už dlouho jsem se na večerníček nedívala, protože moje děti nejsou v tom správném věku, ale bylo by docela zajímavé porovnat, jaké jsou pohádky dnešní a jaké byly ty z mého dětství. Moje oblíbená pohádka byl Krteček. Jeho popularita trvá dodneška a dnešní děti ani netuší, že ta roztomilá figurka je mnohem starší než jejich rodiče. Poprvé se objevil v roce 1957 v příběhu o kalhotkách, takže letos oslaví 55. narozeniny.
Dalším večerníčkem, který jsem měla ráda, jsou pohádky ovčí babičky. Hrdinou je chytrý beránek, který vždycky vyzraje nad hloupými vlky. Pohádka je černobílá, cTakhtěla jsem ji najít někde na internetu, ale neuspěla jsem ani na youtube, kde jsem si myslela, že je snad všechno na světě.  Takže jedině obrázky z webu české televize: http://www.ceskatelevize.cz/porady/1100267182-chaloupka-na-vrsku/5628-galerie-vecernicku/?detail=pohadky-ovci-babicky
Do třetice jsem si vzpomněla na Hupa a Hopa, příhody dvou loutkových opičáků. Úmysly mají vždycky dobré, ale výsledky občas nebývají stoprocentní. Dají se najít na youtube, třeba tady: http://www.youtube.com/watch?v=tV67ueQ538s&feature=plcp&context=C3ceab46UDOEgsToPDskK7YKr42viBkETak0FWWRev
Ještě mě napadá třeba Křemílek a Vochomůrka nebo Vepřík a kůzle, ale už toho vzpomínání raději nechám. Těch úžasných večerníčkovských pohádek bylo za ty roky spousta, můžete se přesvědčit na webu české televize nebo dokonce i na wikipedia.org:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ve%C4%8Dern%C3%AD%C4%8Dk%C5%AF
http://www.ceskatelevize.cz/porady/898448-pohadky-ovci-babicky/266354090580010/



Žádné komentáře:

Okomentovat