neděle 2. října 2011

C - cibule

Je to zvláštní, ale když jsem hledala inspirativní slovo na písmeno C, napadala mě hlavně slova, označující potraviny. Cukr, citrón a cibule. A taky cuketa a celer. Cmunda, calvados, candát, cedník, cejlonský čaj, cejn, celozrnné pečivo, cikorka, cinzano, croissant, cukroví. Nakonec vyhrála cibule.
Cibule v mojí kuchyni být musí, používám ji skoro denně. A určitě v tom nejsem výjimečná, česká kuchyně se prostě bez cibule neobejde.
Guláš bez cibule? Nemyslitelné. Někdo dokonce doporučuje dávat stejné množství cibule, jako masa. To už mi připadá hodně, dávám asi tak třetinu.
Dušené zelí, jako příloha k vepřovému, to se v Čechách připravuje na různé způsoby. Někdy pod něj cibuli dám, jindy ne.
Dalším receptem, do kterého používám cibuli, jsou pečené brambory. Je to takové rychlé, jednoduché jídlo, kdy do pekáče nakrájím brambory, pokapu olejem, posypu solí a kořením (obvykle sladkou paprikou a práškovým česnekem) a promíchám. Pak ještě přidám kousky nějaké uzeniny, cibuli nakrájenou na čtvrtky a rajčata na čtvrtky. Trochu podlít a upéct v troubě.
Znáte cibulové řízečky? Ty dělala moje bývalá tchýně. Když smažila řízky, nakrájela na kolečka cibuli, obalila a osmažila stejně jako řízky. Je to moc dobré.
A ještě poslední receptík, tentokrát to není jídlo, ale sirup na nachlazení. Syrová cibule se nakrájí najemno a posype cukrem. Ten z ní vytáhne šťávu a vznikne sladký sirup, který se bere po lžičkách.
Tak, a teď mám sice článek napsaný, ale dostala jsem hlad. Budu muset zakousnout něčeho dobrého. Jestli budu psát o jídle častěji, asi se to podepíše na mojí postavě.

Žádné komentáře:

Okomentovat