neděle 2. října 2011

E - email

Písmeno E je symbolem všeho elektrického a elektronického a to hlavně do doby, kdy se masově začaly používat počítače a internet. Ze spousty možností, slov a slovních spojení jsem si vybrala email. Známe a používáme ho všichni a všichni s ním máme zkušenosti jak dobré, tak možná i méně dobré.
Když se u nás začal v devadesátých letech objevovat internet, byla jsem na mateřské, bez práce v malé obci. Internet mi přišel jako zázračný prostředek k tomu, aby člověk mohl dělat nějakou práci – tehdy mě napadlo třeba překládání z angličtiny – i tehdy, když bydlí někde mimo velké město. A komunikovat jednoduše přes internet. Proto jsem si tehdy také pořídila počítač a připojení na internet. A založila jsem si svou první emailovou schránku.
Posílat emaily je jednoduché, ale je to taky zneužitelné. Všichni známe SPAM, tedy nevyžádané emaily, zejména reklamní. Za posledních pár let už jsem smazala nespočet emailů, které mi nabízely zvětšení penisu (jsem žena, tohle fakt nepotřebuju), zhubnutí (ani to nepotřebuju), viagru (to by se můj partner asi urazil, a právem), v poslední době mi chodí i zprávy zcela nesrozumitelné, možná v čínštině nebo v nějakém dalším zvláštním jazyce. Posílání spamu je v řadě zemí trestné, stejně jako u nás, ale je těžké dohledat původce takových emailů. Takže to neřeším a mažu. Mimochodem, když vám někdo posílá reklamní nabídky v češtině, neznamená to, že je to v pořádku. I k posílání takových informací by měl mít váš souhlas.
Další výhodou emailu je, že k němu můžete připojit fotky, texty, tabulky, prostě různé přílohy. Ale i tahle výhoda může být nepraktická, třeba tehdy, když vám někdo pošle sadu úžasných fotek v originální velikosti. Dnešní foťáky dělají stále objemnější a kvalitnější obrázky, ale než je někomu pošlete, je potřeba je zmenšit na rozumnou velikost. Druhá možnost je uložit je v nějaké internetové galerii a poslat jen odkaz. Adresát si pak může obrázky prohlédnout bez toho, aby musel stahovat a otvírat všechno.
Emaily se dají velmi jednoduše přeposílat a posílat na více adres najednou. To je velmi užitečná funkce, šetří čas. Jen nemám moc ráda, když mi někdo posílá různé řetězové emaily, „užitečné“ informace, chronicky známé obrázkové prezentace a podobně. Zejména, když se odesílatel neobtěžuje tím, aby vymazal ty desítky dalších adres, které se v tom hromadném emailu objeví. Nestojím o to, aby se moje adresa potulovala bůhvíkde po internetu. Navíc spousta informací z těchto emailů jsou nesmysly. Ano, nesmysly a lži. Když pochybuju, podívám se na server www.hoax.cz. Je to internetová databáze takových hoaxů neboli poplašných zpráv.
Email má ještě jednu výhodu, zejména pro někoho, kdo se pohybuje u více počítačů: může posloužit k uložení souborů nebo informací, které potřebujeme mít k dispozici. Třeba přístupové údaje k webům, na kterých jsme se registrovali. Ale může to být třeba životopis, rozepsané texty, které chci zveřejnit na webu nebo odkazy na zajímavé stránky. Stačí jen vložit potřebné informace do emailu, jako adresát dát svoji vlastní emailovou adresu a poslat. Nebo neposlat a nechat si ten email uložený jako rozepsaný.
A co vy, máte nějaký zajímavý tip k lepšímu využití emailu?

Žádné komentáře:

Okomentovat