pátek 18. listopadu 2011

K - Knížky


Knížky. Miluju knížky. Odmalička jsem byla knihomol, četla jsem, co mi pod ruku přišlo.
Knížky přinášeji hlavně dvě věci: příběh a informace.
Příběhy jsou doménou krásné literatury. Tlustý román nebo stručná povídka, jak by mohly existovat bez příběhu?  Milujeme příběhy, vyrostli jsme na nich a pohádky z dětství si pamatujeme dodnes. Možná, že pohádky čteme dodnes. Fantasy literatura, ve které vystupují draci, čarodějky, příšery z podzemí nebo andělské bytosti, se dnes velmi rychle rozvíjí. Ale i ta potřebuje příběh. Harry Potter, knihy a filmy  o mladém čaroději, jsou silné právě v tom příběhu. Obsahuje také další nadčasové prvky: boj dobra se zlem, kdy dobro nakonec vyhraje. Hrdina je zpočátku outsiderem, to se nám někdy stalo každému, proto pro něj máme takové pochopení a dokážeme se do jeho situace vcítit.
Druhou věc, kterou na knížkách oceňuju, jsou informace. Tak zvaná naučná literatura. Ten výraz naučná se mi vůbec nelíbí. Jako by v něm bylo obsaženo, že mě někdo chce poučovat. Ten, kdo poučuje, má jaksi navrch nad tím poučovaným a to je nepříjemný pocit. Přitom mám ráda knížky, ze kterých se něco nového dozvím, a že jich dnes vychází spousta. Mnohem víc, než by člověk zvládl aspoň letmo přečíst. Navíc, nejsou nijak zvlášť levné, takže si opravdu rozmyslím, co koupím. Další možnost je půjčit si knížky v knihovně. Mým oblíbeným místem v knihovně je regál s novinkami.
V souvislosti s internetem se stále víc mluví o elektronických knihách. To už jsou jen soubory v počítači, úplně jim chybí ta hmotná podstata, nemají váhu, vůni, nemůžeme si je pohladit. Za to se dají sehnat levněji než ty papírové. Hlavně v angličtině, v češtině ten výběr ještě není tak úžasný. Velkou budoucnost podle mě mají elektronické knihy v oblasti naučné a odborné literatury. Znají to třeba studenti vysokých škol. My jsme kdysi měli stohy skript – papírových vysokoškolských učebnic, dnešní studenti mají internet.
Není to zvláštní? Internet je takovou bohatou studnicí informací, přesto stále vychází taková zajímavých knížek. I když říkáme, že nemáme na čtení čas. Stejně ale čteme, i když toho nezvládneme tolik, kolik bychom si přáli.

Žádné komentáře:

Okomentovat