pondělí 9. dubna 2012

Vlastnosti podnikatele - Dobré vztahy s lidmi

Většina pracovních činností zahrnuje nějakou spolupráci nebo setkávání s lidmi. A čím jste ve firemní hierarchii výš, tím spíš to platí. U schopného řemeslníka se ještě dá překousnout, že neumí jednat s lidmi, ale u mistra, ředitele nebo majitele firmy je to daleko větší problém.
Dobré vztahy s lidmi znamená nevyvolávat zbytečné konflikty, ale taky si nenechat nadělat na hlavu a umět se prosadit.
Konflikty, bez těch to tak úplně nejde. Konflikt je prostě výraz toho, že ten druhý chce něco jiného. Což je přirozené a nevyhnutelné. Otázka spíš je, jak konflikty řešit tak, aby oběma stranám zůstal přinejmenším pocit vlastní důstojnosti. Konflikt totiž nemusí znamenat hádku a když už ano, tak by nemělo dojít na hrubé urážky a nadávky. Na nic nejsou lidé tak hákliví, jako na vlastní osobnost a důstojnost. Když někoho urazíte, možná se vám povede v té chvíli vítězit, ale vyrobili jste si nepřítele, který vám to vrátí, až se mu naskytne příležitost. Naopak, když se k němu budete chovat s respektem, bude si to pamatovat a bude se vám s ním i budoucnu lépe spolupracovat.
Druhá strana mince je umět se posadit. Nestačí jen, že vás lidi mají rádi nebo že s nimi dobře vycházíte. Vy také potřebujete, aby vás respektovali, aby poslouchali, když něco říkáte, aby udělali, co od nich žádáte. Což může být někdy i v rozporu s tím být oblíbený a milovaný. Hlavně šéfové se dostávají do pozice, kdy se nemohou moc kamarádit se svými podřízenými, už vůbec ne jen s některými, protože pak by jen těžko udrželi v lidech pocit, že jsou spravedliví a že nikomu nenadržují.

Žádné komentáře:

Okomentovat