pondělí 9. dubna 2012

Vlastnosti podnikatele - Poctivost

Poctivost je vlastnost, která se nějak moc nenosí. Když se začteme do zpráv na internetu, máme pocit, že všude jen samá korupce, podvody, lži a nevěry. Skoro si připadáme jako nenormální, když se snažíme nelhat, nekrást, nepodvádět. A ve firemním světě se taky lže dost často, co si budeme povídat, zná to každý, že se občas pravda trochu přiohne, poupraví, přikrášlí nebo neřekne celá, aby se uspokojil šéf nebo nějaká kontrola.
Jedním příznakem tohoto stavu jsou aféry, které se objevují v souvislosti s kvalitou nebo spíš nekvalitou zboží v supermarketech. Tam je velký tlak na cenu, protože spousta lidí se soustředí spíš na to, aby ušetřili, než aby koupili kvalitní produkt. Ono je taky těžké v té široké nabídce poznat, co je skutečně kvalitní. A když máte malý příjem, tak vám stejně nezbyde nic jiného, než hledat cesty, jak ušetřit. Takže potraviny se šidí, děje se to už spoustu let, a my se s tím víceméně smiřujeme.
I když asi ne všichni. Když se před časem začaly pořádat farmářské trhy, ukázalo se, že o ně lidi mají velký zájem. Proč? Protože čekají poctivé neošizené potraviny, které jsou sice dražší, ale občas si je dopřát můžeme. A navíc tím nákupem podporujete českého zemědělce nebo malovýrobce. Nemám na to nakupovat jen bio, eko a z farem, ale sem tam si nějakou tu dobrotu dopřeju. S dobrým pocitem, že podporuju hodnoty, které za to stojí – české výrobce a poctivě vyrobené potraviny.
S nepoctivostí ve státě mnoho nenaděláme, ale můžeme sami udělat něco pro to, abychom byli poctiví. Prostě nelhat, nekrást, nepodvádět. Někdy nás k tomu donutí okolnosti, jak už bylo napsáno výše, tak ve firmách se lže hodně. Potřebujeme peníze, takže občas se s tím smíříme. To jsou lži a nepoctivosti, ke kterým nás donutí okolí. Pak jsou ale lži, které iniciujeme my sami. Když šéfovi tvrdíme, že to a to jsme opravdu udělali, že ten a ten nám to fakt neřekl a podobně. Když ošidíme práci, protože víme, že se to nejspíš nepozná.
Nedávno u nás zazvonila slečna, tvrdila nám, že je ze dceřinné společnosti ČEZu a chtěla vidět fakturu za energie. Jak jí mám věřit, když vím, že podobné taktiky používají konkurenti a ve skutečnosti jí šlo o to, zjistit nějaké údaje z faktury a přetáhnout mě k nějakému jinému dodavateli? Jak mám věřit, že mi říká pravdu, když už na začátku mi lhala? Podobnou pověst mají pojišťováci, finanční poradci a podobní. Člověk by sice nějakou radu a informaci potřeboval, ale ti lidé jsou dost často orientováni víc na svůj zisk než na to, aby mi pomohli.
V dlouhodobé perspektivě se podle mě poctivost vyplácí daleko víc, než šidit lidi pro momentální zisk. Když získáte pověst křiváka, který by pro peníze ošidil i vlastní babičku, myslíte, že se k vám zákazníci pohrnou?
Kdyby existoval řekněme finanční poradce, který by byl poctivý a který by lidem radil dobře i tehdy, kdy by přišel o zisk, díky své pověsti by získal trvalý okruh zákazníků, kteří by se k němu vraceli. Určitě takoví existují. Podle zpráv a internetu ty někdy vypadá, že nepoctivost je všudypřítomná, ale já věřím tomu, že většina lidí je a chce být poctivá.

Žádné komentáře:

Okomentovat