pondělí 9. dubna 2012

Vlastnosti podnikatele - Pevná vůle

Pevná vůle je moderní zaklínadlo, je to vlastnost, kterou přisuzujeme hlavně těm úspěšným lidem a často žehráme na to, že my sami máme nedostatek pevné vůle. Nebo si třeba říkáme že potřebujeme posílit pevnou vůli.
Myslíme si, že pevná vůle je něco jako přísný šéf v nás samých, který nám říká, co máme dělat a my ho posloucháme. Kdo ji má, dokáže cokoliv, kdo ji nemá, je odsouzen k neúspěchu.
Ono je to ale spíš tak, že člověku něco jde, dokonce i bez mimořádného vypětí vůle, jiné věci mu nejdou a říká si, že kdyby měl tu vůli…
Vůle je spojená s motivací. Když mám motivaci něco udělat, mám také energii překonat případné překážky.
Třeba když dostanu chuť na zmrzlinu. Pokud stojím poblíž stánku se zmrzlinou a mám v kapse drobné, nemusím vynakládat žádné velké úsilí. Co když ale u toho stánku bude dlouhatánská fronta lidí? Objevila se překážka a moje motivace ískat zmrzlinu možná není tak velká, abych tu frontu vystála. To nemá nic společného s pevnou nebo slabou vůli, ale jen s tím, jak moc chci. Jak velkou mám motivaci.
Co když se střetnou dvě protichůdné motivace? Mám chuť na zmrzlinu, ale taky chci zhubnout. Pak záleží na tom, která z nich jako silnější a možná i ten kousek pevné vůle budu muset zapojit.
Pevnou vůli bych definovala jako úsilí, které je nutné vynaložit k překonání překážky. Záleží na tom, jak velká je touha dostat se přes překážku, jak velká je ta překážka i to, kolik máme zrovna sil k překonání té překážky.

Žádné komentáře:

Okomentovat