Přitom jsme
rozumní lidé, vzdělaní, poctiví a pracovat považujeme za důležité. Proč tedy
věci odkládáme?
Myslím si, že v řadě
případů k tomu nějaký důvod je. Možná není na první pohled zřejmý, možná
je někde v podvědomí, ale určitě se dá najít nějaká překážka, která nám
brání tu danou věc udělat.
Jsem přesvědčená
o tom, že problém je někde na emocionální úrovni. Důvodem pro tohle moje
přesvědčení je, že tu něco bojuje proti rozumu a velmi často to „něco“ vyhrává.
A co je natolik silného, aby to bylo schopno porazit i ty nejlepší rozumové
důvody? Emoce. Jsou vývojově starší a díky tomu i mocnější.
Jinak řečeno:
když se mi do něčeho nechce, tak to bývá proto, že s tím mám spojené
nějaké nepříjemné pocity, kterým se chci podvědomě vyhnout.
Typickou ukázkou
je návštěva zubaře. I když nás nečeká nic bolestivého, nikdy to nevíme jistě,
takže naše obavy jsou zcela namístě. Vyhýbat se fyzické bolesti je naprosto
normální. Takže odkládáme návštěvu zubaře.
Odkládání se
často týká i docela banálních věcí. Přistihla jsem se třeba přitom, že odkládám
telefonní hovor. Šlo o maličkost, ale mě se do toho strašně moc nechtělo. Proč?
Ve srovnání s člověkem, kterému jsem měla volat, jsem se cítila
nekompetentní, neznalá, skoro až hloupá. A kdo se chce cítit jako trouba? Nikdo.
Jde přitom o subjektivní pocit, ten druhý na tom nemusí nést žádnou vinu. Snad kromě
toho, že je v něčem schopný. Dost lidí má problém třeba na úřadech. Úřednice
nejsou od přírody zlé, ale každý den se setkávají se stále stejnými vyhláškami,
formuláři, nařízeními a připadá jim to jednoduché. A každý den jim tam chodí
lidé, kteří ty „jednoduché“ věci nechápou a kteří těm úřednicím můžou připadat
jako hloupí. I já si při jednání na úřadech připadám hloupě. Naštěstí se
alespoň chovám slušně a tak se slušného chování dostane na oplátku i mě.
Podobné to je u
dětí ve škole. Samozřejmě vědí, že by se měly učit a to hlavně ty předměty,
které jim nejsou. Ale když vám nejde třeba matika, tak ve vás každá zmínka o
tomto předmětu může vyvolat nepříjemný pocit vlastní neschopnosti. Zvlášť když
už za sebou máte řadu neúspěšných pokusů ji zvládnout. Pak je dost těžké
přinutit se k učení, protože podvědomě pochybujete o tom, že byste to
zvládli.
Někdy nemusí být
problém v tom, že by mi ta odkládaná činnost byla tak nepříjemná. Někdy jde
jen o to, že mě baví to, co právě dělám a nechce se mi ji ukončit. Právě teď
píšu článek, což mě baví. Přitom mám před sebou několik úkolů – celkem nenáročných
a rychle zvládnutelných, které bych potřebovala udělat.
Když něco
odložím, nemusí to znamenat, že nedělám nic.
Prokrastinace může
mít i pozitivní stránky. Když nějakou činnost hodně a často odkládáme, může nás
to přivést k tomu, že ji přenecháme (třeba i za peníze) někomu jinému a
získáme tak víc volného času na to, co dělat chceme a co nám jde nejspíš lépe.
Žádné komentáře:
Okomentovat