pátek 8. března 2013

Radost nebo povinnost

Když jsme zodpovědní dospělí lidé, čeká se od nás, že budeme plnit své povinnosti a zábavu necháme až na později. Pro toho, kdo upřednostňuje svoje záliby na úkor práce, máme pramálo potěšení, myslíme si, že to je jen výsada malých dětí.

Jedna věc se mi na tomto způsobu myšlení nelíbí: předpokládá protiklad mezi tím, co nás baví a mezi tím, co dělat musíme. Vpodstatě jde o protiklad práce a zábavy. S tím, že práce má samozřejmě přednost a zábava musí počkat. Nebylo by ideální, kdyby nás práce bavila? Kdybychom ji dělali s takovým potěšením, že bychom ji byli schopni dělat i zadarmo?

Jasně, že by to bylo nejlepší. Jenomže už ve škole se učíme, že něco dělat musíme, že je to povinnost a že nijak zvlášť nezáleží na tom, jestli se nám to líbí nebo nelíbí.

Přirozená tendence člověka je upřednostňovat to příjemné a vyhýbat se tomu nepříjemnému. Malé děti to tak dělají a nemají s tím žádný problém. Tedy neměly by, kdybychom je my dospělí nenutili k něčemu jinému.

Jsou věci, u kterých je to rozumné a normální – slušně jíst, mýt si ruce nebo jít včas spát. V ostatních věcech necháváme dětem dost velkou svobodu, většinu dne si hrají, sami si volí, s čím a jak si budou hrát. Přitom se ale také učí. Batolata nás každý den překvapují nějakou novou dovedností. Přitom je k učení nemusíme nutit ani je odměňovat jedničkami, sladkostmi nebo penězi. Jejich touha rozumět světu kolem, snaha naučit se něco nového, pochopit, jak věci fungují, ta je vrozená. Chce to jen maličkost: dát jim prostor.

Pak přijdou do školy a věci se změní. Když máte ve třídě dvacet nebo i víc dětí, není možné dát každému tolik prostoru, jako je tomu v rodině. Učitel musí udržet kázeň a ještě ty děti něčemu naučit. Objeví se také nová věc: známky a hodnocení dětí. Už nestačí jen mít radost z toho, jak se mi to nebo ono povedlo, ještě je taky potřeba získat dobrou známku.

A tak se přizpůsobíme. Pochopíme, že jsou tady důležitější věci než to, co chceme. I když máme velkou chuť dočíst si knížku – což je samo o sobě chvályhodné – odložíme ji a věnujeme se matematice prostě proto, že je hodina matematiky. Na místo vlastní spontánnosti nastupuje povinnost.

Jako dospělí to považujeme za normální a přirozené. Nejdřív práce, pak zábava. Důležitou roli hrají samozřejmě i peníze.

Zcela stranou tu zůstává jeden nepopiratelný fakt: nejlíp nám jde to, co nás baví a co děláme s chutí. Takže i práce je kvalitnější, když nás baví. Za co nás vlastně čekáme peníze? Za odvedené výsledky nebo jako kompenzaci za to, že děláme něco otravného?

Před časem jsem slyšela zajímavý názor, že bychom si měly úkoly a činnosti vybírat podle toho, které nás víc baví. Když nás to baví, věnujeme se tomu usilovněji a soustředěněji, díky tomu máme lepší výsledky. Když se do něčeho nutíme, dá nám to hodně práce, vynaložíme velkou vůli, přitom výsledky neodpovídají vynaložené námaze. Dokonce prý bychom měli sledovat „energii“. Dávat přednost tomu, co nám energii dodává a eliminovat činnosti, které nám ji berou. Místo timemanagementu (řízení času) provozovat energetický management, tedy všímat si úrovně energie sami v sobě. Má to svoje racionální jádro. To, co nám dodává energii, bývá to, co umíme, co děláme lépe než ostatní. A co bychom tedy logicky měli dělat víc. Činnosti, které nám energii ubírají, to jsou ty často ty, které nám nejsou, pro které nemáme „buňky“. Tak proč se jim věnovat víc, než je nutné?

Žádné komentáře:

Okomentovat