pondělí 15. října 2012

GROW

GROW je metoda používaná v koučinku. Vychází z anglické zkratky, každé písmeno reprezentuje jeden krok. Celé slovo pak znamená růst.
Absolvovala jsem několik sezení s koučem a musím říct, že mi to skutečně pomohlo posunout se dál. Nevím, jestli můj kouč používal přesně tuto metodu GROW, ale zdálo se mi, že ano. Rozhodně byly naše schůzky strukturované, měly svůj cíl, nebylo to jen takové povídání.
G – goal – cíl
Stanovit si cíl je prvním krokem. Když jsem spolupracovala s koučem, stanovovali jsme si cíl každého našeho setkání. Jen na tu jednu hodinu, kterou jsme měli před sebou. Což bylo dobře, protože hodina je natolik krátký a ohraničený úsek času, že se člověk nemůže zamotávat do spousty věcí, ale musí se soustředit na něco konkrétního.
Zaměřenost a soustředění na cíl je jedna z věcí, kterou na koučinku obzvlášť oceňuji.
R – reality – realita, skutečnost
Jaká je současná situace ve vztahu k danému cíli. To znamená posoudit nebo si uvědomit souvislosti, uvědomit si, kde se právě nacházím.
O – options – možnosti
Jaké jsou možnosti, jaké kroky je možné udělat. Udělat si třeba číslovaný seznam toho, jaké možnosti v dané situaci mám a jaké kroky můžu udělat, abych se posunula správným směrem. Je dobré si těch možností napsat víc, protože nám to pomáhá hledat i neobvyklá řešení. Ta první možnost, ta která vás napadne hned, to může být něco, nad čím jste uvažovali mockrát, ale z nějakého důvodu to nefunguje. Například když je vaším problémem, že máte špatné studijní výsledky, tak si řeknete, že je to jasné, musíte se prostě víc učit. Jenže to už jste si řekli mockrát a k ničemu to nevedlo. Takže musíte najít nějaké méně obecné, ale zvládnutelné kroky. A měly by to být kroky malé, zvládnutelné.
Setkala jsem se i se slovem obstaclem neboli překážky. Určitě je potřeba myslet i na to, co mi může bránit v naplnění cíle. Ale příliš bych se na to nesoustředila. Čím víc budete myslet na překážky a problémy, tím hůř se vám bude kráčet směrem dopředu.
W – will, vůle
V tomto místě by měl člověk načerpat motivaci. Vůle je takové divné slovo, všichni bychom chtěli mít pevnější vůli, ale ono to není jen o vůli, ale i o tom, kolik toho chci udělat a co z toho skutečně chci já a co jsou požadavky odjinud, kterým se třeba i podvědomě bráním.
Navíc vy už ve svém denním rozvrhu máte spoustu věcí, na které musíte brát ohled, když chcete něco přidat nebo změnit. I proto je lepší dělat menší krůčky. Snáz je začleníte do svého denního režimu. Když se chcete učit anglicky, je jednodušší začít pěti minutami (které budeme postupně prodlužovat) než dvěma hodinami učení, které dodržíme párkrát a pak nám dojdou síly. Vůle je nedostatkové zboží a vyžaduje spoustu energie, nespoléhejte na ni příliš. Spíš spoléhejte na dobře vytvořený návyk, ten totiž naopak vaši energii šetří.
Na konci koučinkového sezení jsme pokaždé měli seznam kroků, které bych mohla a měla do příště udělat. Jen několik málo kroků, žádné sáhodlouhé seznamy. Oceňovala jsem i to, že můj kouč se pokaždé ptal, jaký z toho mám pocit. Pocity a emoce jsou totiž důležitý ukazatel. Když se vám někde něco nezdá, cítíte, že to není ono, že tam něco hapruje, pak to je s největší pravděpodobností pravda. Neměli byste nad tím mávnout rukou, ale spíš byste měli zjistit, co vám vadí.
Koučing je samozřejmě mnohem víc, než jen tato metoda, uvádím ji tady proto, že ji můžete využít i sami.

Žádné komentáře:

Okomentovat