sobota 27. října 2012

Halloween a Valentýn

Halloween a Valentýn jsou dva svátky, které u nás nemají příliš dlouhou tradici, byly vlastně importovány po sametové revoluci. Známe je hlavně z amerických filmů a seriálů. Proto dodneška ještě budí hlavně ve starších lidech rozporuplné pocity a vnímají je jako cizí. I když až tak cizí nejsou. Valentýn má počátek ve starém Římě a Halloween se časove kryje s našimi „dušičkami“ neboli památkou zemřelých.

Oba ty svátky mi připadají jaksi protichůdné, dokonce jsou i v "protilehlých" ročních obdobích.

Halloween je svátek temný, strašidelný, vztahující se k smrti. I oslavy halloweenu jsou spojeny se strašením dětí a dospělých. Pro spoustu dětí to taky může být docela traumatizující a já jsem velmi proti tomu, aby se děti strašily. Strach je důležitá emoce, může nám zachránit život, ale taky v nás může leccos zničit. Třeba sebedůvěru, odvahu, touhu poznávat svět. Každé dítě je jiné, některé v tom vidí jen hru, jiné z toho má neskutečnou hrůzu. Někdy toho rodiče dokonce i využívají k tomu, aby dítě usměrnili: nezlob, nebo si tě ta čarodejnice odnese.

Valentýn je něžný, růžový, sladký, oslavuje lásku a potažmo vlastně i život. Je hezké oslavovat lásku. Zvlášt když ten vztah mezi dvěma lidmi skutečne funguje. Pro obchodníky jsou to hotové žně, prodává se čokoláda, květiny, romantické zájezdy. Cokoliv, na co se dá nalepit srdíčko a nápis I love you. U nás doma se valentýn moc nedrží. Sice se snažím udělat nějakou lepší slavnostnější večeři, ale stejně se jí účastní i synové. Není to sice tak romantické, jako v amerických filmech, ale jsem ráda, že jsou s námi. A jsem ráda, že mám partnera, který mi svou lásku dává najevo celý rok, nejen líbivým gestem na oficiální svátek.

Napadlo me, že kdyby se to otočilo, dal by se tak dobře demonstrovat nesouhlas s těmito importovanými svátky. Takže na halloween uspořádat růžovou párty se srdíčky a na valentýna rozdávat čokoládové lebky a pavouky. Takovou valentýnskou antipárty by mohli ocenit zejména ti, kdo jsou zrovna bez partnera a valentýn je pro ně nepříjemnou přípomínkou vlastní osamělosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat