čtvrtek 18. října 2012

O čem psát, když nevím o čem psát?

Sedím u počítače, mám před sebou ještě několik hodin nerušené práce v inspirativním prostředí, chci psát a nenapadá mě téma. Abych se tedy nehodnotila tak přísně, pár článků už jsem dnes napsala, ale teď mi chybí nápad na něco dalšího. Taky to znáte? Ten pocit, že ruce chtějí psát, ale hlavě chybí nápad.
Většinou se snažím mít nějaká témata připravená, protože nápady chodí v různou dobu a jen málokdy je to ve chvíli, kdy sedím u počítače připravená ke psaní. Nejlepší nápady člověk dostává, když se cítí volně a příjemně, třeba ve sprše, na záchodě, na procházce nebo na mejdanu. Je dobré si ty nápady psát, jinak je snadno zapomenu. Jako se to stalo mě. Vím jistě, že jsem za posledních pár dní měla pár dobrých myšlenek, ze kterých by mohl být pěkný článek, ale nezaznamenala jsem si je a výsledek je jasný – prázdná hlava, prázdný papír.
To zapisování nápadů je docela stará rada, prý to dělají úspěšní spisovatelé. Takový spisovatelský notýsek je pak zdrojem nápadů tehdy, když v hlavě je pusto. Dokonce jeden respektovaný skladatel si klidně napsal hudební motiv na manžetu o košile, když u sebe nic jiného neměl. Vzala jsem si příklad a vždycky s sebou nosím blok a tužku. A další mám doma u postele, protože si tam často čtu a občas mě i u toho něco napadne.
Mám tedy potřebné „technické prostředky“, ale proč si ty nápady nezapisuju? Odmítám myšlenku, že mě nic nenapadá. Napadá, vím to. Možná se to nepíšu z lenosti. Když mám blok v tašce, musím ho vyndat, najít tužku (už jste zkoušeli něco hledat v dámské kabelce?). Když jsem venku na ulici nebo zrovna s někým mluvím, tak je to divné. Vlastně ani nejde tak o lenost, spíš se člověk připadá divný. Zapisovat si do zápisníku na ulici, to skoro, jako kdybych byla nějaký bonzák, který sbírá informace a pak je někam nahlásí. Je zajímaví, u ostatních mi to nevadí a sama u sebe s tím mám problém.
Napadá mě jedna možnost a to je využít mobilu. Ťukat do mobilu na ulici, dokonce i za chůze je naprosto přijatelné, nemám s tím žádný problém. Zkusila jsem si tam zapisovat poznámky a jde to. Je to trochu pomalé, román by se tak napsat nedal, ale zachytit prchavý nápad tak, abych ho později mohla rozpracovat, to jde dobře.
Má to jednu nevýhodu – nemůžu si kreslit obrázky a náčrtky. Musím vystačit se slovy.
Teď mě napadlo, že se ty nápady dají do telefonu taky namluvit. Bylo by to rychlejší. Ale pro mě to není ono. Mám raději psané slovo. I když, kdo ví, baví mě experimentovat, takže možná i to vyzkouším. Ale raději až budu někde sama. Nerada bych vypadala jako blázen, který si mluví sám pro sebe, byť by to bylo s telefonem v ruce.
Další možnost, které využívám, je otevřít si internet a hledat něco zajímavého tam. To má ale pro mě jednu nepříjemnou vlastnost – že budu přeskakovat ze stránky na stránku, stále hledat něco zajímavého, strávím tím spoustu času a nakonec budu mít načteno spoustu, ale napsaného nic. A jindy zase náhodou objevím stránku na téma, o kterém bych taky ráda něco napsala. To samozřejmě neznamená přemílat to stejné, co že tam autor napsal, ale spíš říci na stejné téma to svoje a taky třeba nesouhlasit a mít jiný názor. Už jsem se naučila si tyto stránky ukládat do speciální složky a občas se k nim vracet.

Žádné komentáře:

Okomentovat