Nestačí
samozřejmě jen schránku vyprázdnit, ale také ji pak prázdnou udržovat.
Jak dosáhnout
nulové schránky během několika minut? Nejjednodušší je vytvořit si složku
s názvem @ROZTŘÍDIT a do té přesunout všechny emaily, které
v doručené poště máte. Vypadá to jako nesmyslný krok? Kosmetický efekt bez
skutečného smyslu? Není to tak. Je to ekvivalent toho, když chcete uklidit
skříň a začnete tím, že z ní všechno vyndáte.
Takže tímto
krokem jsme si vyprázdnili skříň/schránku a teď je potřeba se naučit, jak
prázdnou udržovat.
Jak udržovat
doručenou poštu prázdnou? Každý email, který vám tam přijde, je třeba zpracovat
a z doručené pošty odstranit. Nic tam nenechávat. Zejména ne věci, které
vyžadují nějakou naši akci, které v sobě nesou nějaký úkol.
S příchozím
emailem můžeme udělat jen několik málo činností:
1.
Přečíst
a vyhodit. Emaily, které nesou nějakou informaci, jakmile si je přečtu,můžu je
s klidem vyhodit.
2.
Přečíst
a archivovat. To jsou takové, které nesou důležitou informaci, o kterou nechci
přijít. K archivaci mám dvě složky: trvalou a dočasnou. Do té trvalé dávám
třeba výpisy z bankovního účtu. Do té dočasné přijdou emaily, které si
chci ještě měsíc nebo dva nechat, ale pak už nebudou aktuální a pak už je můžu
s klidem vyhodit. Zapomněla jsem ještě na jednu složku a to jsou doklady
do účetnictví. Faktury, účty a podobně, které budu potřebovat, až budu koncem
roku dělat účetnictví. Podobných složek můžete mít samozřejmě víc, ale čím víc
jich bude, tím složitější bude se v nich
orientovat. Mít třicet složek a v každé pět nebo deset emailů je
zbytečné.
3.
Vykonat
úkol. Některé emaily v sobě nesou nějaký úkol. Nejjednodušší je, když máme
jen odpovědět. Stačí odepsat a email zaarchivovat nebo vyhodit. Někdy je ale
ten úkol složitější. Pak je na místě uložit do složky @AKCE nebo s nějakým
podobným názvem. Opět platí, že složek může být více, podle projektů, podle
okruhů činností, podle zákazníků, ale čím je jich víc, tím složitější to pak
pro vás může být. Tuto složku může nahradit označení emailu hvězdičkou, umí to
třeba gmail nebo seznam.cz.
4.
Přečíst.
Je to vlastně speciální druh úkolu. Věci, které bych si ráda přečetla, ale
zrovna na ně nemám čas a když na ně nedojde, nic moc se nestane. Bez této
složky se možná klidně obejdete.
5.
Vyhodit
do koše. Dělám to s různými řetězovými emaily, reklamními, informačními
newslettery. Někdy si je předtím přečtu, někdy ani to ne. Řídím se heslem, že
co jednou vyhodím, to už nikdy nebudu muset uklízet.
Když to píšu,
napadlo mě, že by se hodila ještě jedna složka, a to s názvem MOŽNÁ. Tam
by se hodily takové zprávy, které přinášejí nové nápady, možnosti, věci
k promyšlení. Dostanete třeba tip na zajímavou restauraci, webovou
aplikaci, divadelní představení nebo inspiraci pro vaši práci. Vyhodit je to
škoda, ale úkol to taky není.
Mimochodem, víte,
proč dávám před název složek zavináč? Protože když se pak řadí podle abecedy,
zařadí se zavináč úplně na začátek před všechna písmena. A to nejdůležitější by
opravdu mělo být na prvním místě, že?
Žádné komentáře:
Okomentovat