úterý 8. ledna 2013

Začátek nového roku

Vánoční svátky a silvestr jsou za námi a život se pomalu zase vrací do svých kolejí. Konec světa nenastal, tak je docela dobře možné, že ten konec mayského kalendáře (o kterém ani není jisté, jestli skutečně připadl na 21.12.2012) neznamená konec světa, ale začátek nové – doufejme že lepší – éry. My v Čechách určitě můžeme čekat změnu, hlavně v souvislosti s vobou nového prezidenta. Vznikají okolo toho spousty diskuzí, přece jen když si ho budeme volit my sami, tak je to jiné, než když ho za nás dříve volili poslanci. Takže lidé sledují kandidáty, diskutují a přemýšlejí nad tím, kdo by pro ně byl tou správnou hlavou státu. Tím spíš, že stávající prezident vyvolal mnoho emocí svou amnestií, která docela určitě spoustě lidí pomohla, ale taky spoustu lidí poškodila a rozhodně naštvala. Na facebooku se dokonce šířila petice na protest proti této amnestii a už ji podepsalo skoro sto tisíc lidí, včetně několika významných osobností a tří prezidentských kandidátů. Taky jsem podepsala. Celé to vzniklo příliš rychle a vtírá se mi pocit, že šlo o to někomu významnému z těch obviněných pomoci. snad jediná pozitivní věc je to, že už brzo budeme mít nového prezidenta. Doufejme, že bude mít méně sebevědomí a více vůle spolupracovat a brát v potaz i názory ostatních lidí.

Spolupráce je totiž něco, co dokáže znásobit schopnosti lidí. Docela průměrní lidé dokážou strašně moc, když se spojí a spolupracují na něčem společném. Určitě by to potvrdili příznivci kolektivních sportů. Sebegeniálnější fotbalista na hřišti moc nedokáže, když není sehraný se svým týmem. Platí to nejen ve sportu, ale i v práci nebo v soukromém životě. Já sama jsem spíš uzavřený člověk a nerada někoho otravuju se svými starostmi, ale když to udělám, většinou mi ten druhý dokáže dost pomoci už jen tím, když mi poskytne jiný pohled na můj problém. Řešení, které se mi nedařilo najít celé hodiny, se mi pak podaří najít velmi rychle.

Každý jsme v něčem dobrý a v něčem ne. Spoluprací se nedostatky eliminují a schopnosti násobí. Navíc má ještě jednu velkou výhodu: nevyžaduje žádné velké investice. Není potřeba kupovat nové technologie, stavět nové budovy atd. Vlastně jednu investici to vyžaduje: vlastní snahu.

Mnohé firmy pochopily, jak moc se jim vyplatí budovat kvalitní tým a módou posledních let jsou tzv. teambuildingy neboli akce na stmelení kolektivu. Nápad je to v zásadě dobrý – pokud jsou vztahy v týmu samy o sobě dobré. Ale těžko můžete čekat, že za víkend změníte nepřátelskou a přehnaně soutěživou společnost ve fungující tým. Je to stejně naivní, jako myslet si, že za víkend zhubnete to, co jste nabírali celý rok. To slovo teambuilding je taky trochu zprofanované, někdy se tak označuje jakákoliv delší akce mimo pracoviště. Nejsem odborník, ale teambuilding je podle mě hodně o emocích. O tom pocítit, že nás spolupracovník je fajn člověk, na kterého je spolehnutí. O tom vytvořit si mezi sebou vzájemnou důvěru, protože s lidmi, kterým věříte, se mnohem lépe spolupracuje.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat