středa 13. února 2013

O módě a kráse


Chodím kolem obchodů s krásným oblečením a přemýšlím o ženské kráse. Nikdy jsem nebyla ani výrazná krasavice, ani otrokyně módy, která by musela mít vše, co právě trendy. Naopak, spíš dávám přednost věcem, které budu moci nosit delší dobu. Mrzelo by mě, kdybych si oblíbila nějaký kousek oblečení a pak ho musela odložit jen proto, že se změnila móda. A některé módní věci mě neoslovují vůbec, třeba zvířecí potisky nebo gelové nehty mě nechávají zcela chladnou.

Moc ráda si ale prohlížím šperky a bižuterii, i když ji nosím jen málokdy.

Zajímalo by mě, jestli mužům nějak zvlášť záleží na tom, jestli je žena oblečená podle módy nebo ne. Myslím, že spíš ne. Když jí to sluší, tak módu tolik neřeší. Dnes je vůbec v oblékání dost velká volnost. Když se podíváme zpátky třeba do šedesátých nebo sedmdesátých let, bylo to přísnější. Když se nosily minisukně, nosily je všechny, ať už měly hezké nohy nebo ne. A to už vůbec nemluvím o tom, jak mizerný byl výběr oblečení v našich obchodech. Proto tak kvetly ruční práce, šití, pletení a háčkování. Byl to levný způsob, jak se oblékat. Pamatuju se, že obě moje babičky, teta i maminka běžně šily a pletly, doma jsme měly spoustu návodů a módních časopisů, látek a klubíček. Není divu, že jsem v této tradici pokračovala i já a šila jsem a pletla na sebe i na svoje syny, kteří se narodili na začátku devadesátých let, kdy se nabídka v obchodech teprve začala zlepšovat.

Dnes už je těžké si to představit. Obchody jsou plné krásných šatů, botiček, kabelek, náramků, šátků a čeho všeho ještě. Vlastnoruční šití a pletení se zdá být zbytečné. Stává se to jakýmsi výstředním koníčkem lidí, kteří mají hodně času nebo záležitostí babiček.

Ženská tvořivost ale rozhodně nezanikla, jen se přesunula do jiných oblastí, třeba do tvorby šperků. Když jsem byla v obchodě s korálky a potřebami pro výrobu bižuterie, nestačila jsem se divit, kolik tam toho mají. Nejen ty korálky, ale i takové ty malé kovové věcičky, které jsou spíš funkční, jako jsou různá zapínátka. Samozřejmě jsem neodolala a nějaké ty korálky jsem si taky koupila. Teď jen z nich něco vymyslet a vytvořit, aby nezůstaly ladem.

Žádné komentáře:

Okomentovat