čtvrtek 15. března 2012

Coaching neboli koučink

V poslední době se ke mě dostaly informace o coachingu jako o metodě, která pomáhá lidem dosahovat svých cílů. Vzhledem k tomu, že cena hodinové konzultace s koučem  přijde minimálně na 1200 Kč, spíš více, tak bych čekala dost výrazné výsledky. Začala jsem se o tuto metodu zajímat, protože – jako snad každý – i já hledám způsoby, jak svoje výsledky v práci i mimo ni zlepšit.
Podle toho, jak jsem to pochopila, tak důležitý je rozdíl mezi koučinkem a psychoterapií. Psychoterapie řeší minulost, hledá příčiny současných potíží v minulosti a  snaží se o nápravu. Koučink se zabývá přítomností a budoucností. Stanovuje cíle a hledá cesty, jak těch cílů dosáhnout. Proč je ten rozdíl tak významný? Asi proto, že věci minulé se řeší těžko. Znamená to vlastně napravovat, co je pokažené. Je to spojeno i s negativními emocemi, psychoterapie vlastně dává do pořádku lidi, co mají problémy. Je to negativní přístup. Koučink by v mých představách měl stavět na tom pozitivním. Je tu nějaká vize do budoucna nebo nějaký cíl a hledáme k němu cesty. To je pozitivní přístup, protože je v něm zakódováno, že jsem kompetentní člověk, schopný zvládnout problém, který stojí přede mnou. Samozřejmě někdy je psychoterapie potřebná, ale neměla by se s koučinkem zaměňovat. 
A jaký je rozdíl mezi někým, kdo radí, a koučem? Poradce (učitel, mentor) předává informace. Kouč se ptá a vede vás k tomu, abyste k řešení došli samostatně. I to je významné, i když to vypadá jako maličkost. Učitel předává informace podle svého uvážení, vy je buď přijmete nebo ne. Takový postup je zcela v pořádku, když vás učí matematiku, angličtinu nebo dějepis, protože jde o fakta a ta jsou stále stejná. Kouč vám ale pomáhá dosáhnout nějakého vašeho cíle a tam není jasného nic. Cíle nemáme stejné a naše cesty k nim se také liší. Proto se kouč musí hodně ptát. A otázkami vám pomůže dostat se k řešení vaší současné situace a k dosažení vašeho cíle.
Moje osobní zkušenost s koučinkem je dobrá. Dokonce velmi dobrá. Mohla jsem svobodně mluvit i o věcech, které si jinak nechávám pro sebe. O svých plánech, o tom, co se mi třeba v práci nevede nebo co se daří a chěla bych to nějak posílit. A za těch pět setkání, která jsem měla v rámci jistého projektu zaplacené, jsem se dost posunula. Znamenalo to samozřejmě pracovat na svých cílech i mezi tím. Kouč za vás vaši práci neudělá. Jen vám pomůže rozhodovat se a najít směr.
Jediná nevýhoda koučinku je, že je dost drahý. Ceny se pohybuje od 1,5 tisíce výše. Je to škoda, protože často by mohl pomoci právě lidem, kteří na něj nemají.  

Žádné komentáře:

Okomentovat