pondělí 12. března 2012

Páteční debordelizace

Pokud jste nestihli novoroční předsevzetí a cítíte, že byste přece jen s něčím novým a prospěšným chtěli začít, možná pro vás mám tip.
Zkuste páteční debordelizaci.
Debordelizace, to znamená snížení bordelu, takže vlastně úklid. Jen to zní líp, než když se řekne úklid. A taky je v tom něco navíc. Zbavování se věcí, předmětů, souborů v počítači, závazků, projektů, všeho toho, co už nepotřebujeme, co už se přežilo a je zbytečné. Většinou máme spíš sklon k sobě všechny tyto věci přitahovat. Koupíme si nové oblečení, ale to staré si ještě pro jistotu necháme. Archivujeme v počítači spoustu starých souborů, co kdybychom je ještě mohli potřebovat. Shromažďujeme věci, závazky, projekty a pak si stěžujeme, že je toho na nás moc.
Chtělo by to občas udělat přesně opačnou věc: zbavovat se věcí. Většinou to děláme, když se stěhujeme, když měníme zaměstnání a při podobných příležitostech. A pak se proklínáme za svoje syslení a říkáme si, že příště už to tak hromadit nebudeme.
Kdysi jsem žila v bytě, kde bylo po desítkách let nahromaděno spousta věcí. Do skříní už se pomalu nedalo nic dávat, protože byly plné věcí, které sice nikdo nepotřeboval, ale vyhodit je "to by byla škoda". Chápu to, ty věci stály nějaké peníze a měly nějakou hodnotu, zejména pro člověka, který poznal nedostatek (to je celá generace lidí, kteří žili za války nebo po ní). Ani mě se nelíbila představa, že to všechno vyhodím. Tak jsem si dala předsevzetí, že každý pátek vyhodím aspoň něco. Někdy to byla jedna nebo dvě věci, jindy jsem naplnila celý pytel. Za pár měsíců jsem si všimla, že je kolem mě tak nějak volněji. Skříně a šuplíky byly o něco prázdější a já z toho měla hrozně fajn pocit.
Zbavovat se nepotřebných věcí je důležité, ale možná ještě důležitější je udržovat pořádek v počítači. I tam se nám hromadí staré soubory, jen nás to většinou moc netrápí, protože nejsou tolik na očích. Vadí nám to vlastně jen ve chvílích, kdy potřebujeme něco najít a nemůžeme se v tom počítači vyznat. To ale zase obvykle nemáme čas zabývat se tříděním a přebíráním složek a souborů. Takže když to budeme dělat důledně každý pátek, usnadníme si život.
A když už budete v tom třídění a vyhazování, nezapomeňte na svoji emailovou schránku. Většina lidí ji má zaplněnou spoustou pošty. Podvědomě cítíme, že to není ideální způsob. Mazat a vyhazovat je u některých emailů to nejlepší, co s nimi můžete udělat. Protože to, co jednou vyhodíte, to už nikdy v životě nebudete muset uklízet.

Žádné komentáře:

Okomentovat