sobota 10. prosince 2011

Znáte lepíky?

Lepíky nebo post-it, to jsou takové barevné papírky, které mají na jednom okraji lepidlo jako samolepky. Drží na každém hladkém povrchu a nepoškozují ho. Dají se nalepit i na papír (třeba do knížky) a pak odlepit, přitom ten papír nepoškodí. Dají se koupit v papírnictví za pár desetikorun a myslím, že to může být skvělá pomoc při studiu a duševní práci.
Jak se dají využít?
Na monitor počítače si můžete nalepit papírky s věcmi nebo úkoly, na které nechcete zapomenout. Funguje to jen tehdy, když jich není moc. Když budete mít monitor olepený kolem dokola, naučíte se papírky ignorovat a ztratí to smysl. Pokud máte tolik úkolů, pak už potřebujete jiný systém, možná kalendář, možná seznam na papíře.
Nalepit do učebnice. Můžete nastříhat lepíky na proužky a označovat si jimi místa v knížce, kde je něco zajímavého, nebo ke kterým se chcete vrátit. Lepíky můžou zůstat na svém místě libovolně dlouho a pomůžou vám rychle najít, co potřebujete. Výhodou je i to, že existují v různých barvách. Takže třeba červenou si označíte v učebnici stránky se slovíčky, zelenou barvou stránky s mluvnicí, modrou stránku s domácím úkolem. Lepíky se dají odstranit bez toho, že by se jakkoliv poškodil papír, takže to klidně jde dělat i s půjčenými knížkami.
Nalepit na složku papírů s nějakými úkoly. Mám ve zvyku si v práci dávat papíry do fólií, abych měla pohromadě to, co k sobě patří. Když se pak mám do něčeho pustit, nemusím hledat, kde co mám, všechno je na jednom místě. často musím práci přerušit, pak si dám na vrchní list barevný lepík s tím, kde jsem skončila a čím mám dál pokračovat. Např. dokončit seznam adres pro odeslání pf, skončila jsem u písmene M. Nebo 12.8. předáno p. Novákovi k vyjádření, čekám. Zdá se to jako maličkost, ale mě o hodně pomáhá v tom, že si rychle uvědomím, v jakém stavu jsem ten daný úkol opustila a kde mám pokračovat. Nedobrala jsem se té dokonalosti, abych si zavedla i barevné kódování, třeba červeně pro věci, kde na někoho čekám, zeleně pro věci, které jsou důležité, modré pro ty, které můžou počkat atd. Takový systém už by mi přišel překombinovaný.
Vzkazy na stůl. Kolegovi nebo manželovi někdo volá a chce mu nechat stručný vzkaz. Raději než bych si to pamatovala, tak to napíšu na lepík a dám mu to na stůl. Výrazná barva lepíku upoutá pozornost, takže ji nepřehlédne, pro mě je zase příjemný ten fakt, že to lepí, takže ten papírek nikam neodlepí nebo nezapadne (maličkost, ale příjemná).
Při učení si nalepit kolem sebe slovíčka, vzorce, data, prostě takové ty malé klíčové kousky vědomostí, které se nedají okecat, které člověk prostě znát musí. Když se na ně podíváte každý den několikrát, tak vám v hlavě ulpí, ať už chcete nebo ne. Po použití můžete zahnout horní lepicí okraj do rubu, takže lepit přestane a lepíky uložit do škatulky k pozdějšímu opakování. K tomuto účelu je dobré začít psát asi centimetr odshora a nechat tam místo na to založení.

Žádné komentáře:

Okomentovat